در مورد طلاب

shobahatdini

شبهات بروز دین اسلام

در مورد طلاب

مهدی صیادی
shobahatdini شبهات بروز دین اسلام

در مورد طلاب


پاسخ:
 
برای همگان مشخص است «ممتحن» و«مراقب» دو مسئولت متفاوت و البته قابل ادغام هستند، افراد تحصیل کرده با معنی و مفهوم و مسئولیت «ممتحن» آشنایی کامل دارند و می‌دانند در هر امتحانی، ممتحن فقط برای مراقبت از این نیست که آزمون‌دهندگان تقلب نکند! 
 
در هر جلسه امتحانی ممتحن هست، حتی اگر امتحان «کتاب باز=open book» باشد. چرا که برقراری نظم، پاسخ به پرسش‌های احتمالی، رسیدگی به مشکل امتحان‌دهندگان و… از وظایف ممتحن می‌باشد. اگرچه هیچ اشکالی ندارد که از سلامت برقراری جلسه آزمون مراقبت هم بکند.
 
 از سوی دیگر طلبه نه یک موجود فضایی است و نه یک معصوم. او هم ممکن است خطا کند. از صدر اسلام تاکنون، درگیر خطاها، تقلب‌ها و حتی جنایاتی بودیم که متقلبین در لباس و شهرت روحانیت انجام داده‌اند و می‌دهند و از این پس نیز بیش از پیش شاهد آن خواهیم بود. 
 
 انسان فرهیخته امروزی فریب لباس و القاب افراد را نمی‌خورد؛ افراد چه در لباس روحانیت باشند و یا لباس دانشمند و روشنفکرو یا لباس رئیس‌جمهور و وزیر و وکیل، یا حتی لباس قاضی و دارای جایگاه قضاوت در محافل بین‌المللی یا دادگاه‌های عادی، همگی با عمل و عملکرد خود سنجیده می‌شوند و نه با لباس و جایگاهی که در آن قرار دارند.
 
 ضمن اینکه آزمون کتبی، میزان معلومات افراد را مشخص می‌کند نه میزان تقوای افراد. در نتیجه فراگیری کامل علوم دینی نیز دلیل بر با تقوا بودن افراد نمی‌باشد. حتی شارع مقدس به مومنین اجازه نمی‌دهد که از هر عالم به اجتهاد رسیده‌ای تقلید کنند، بلکه شرط احراز تقوا را ملاک قرار داده است.
 
حتی باتقوا بودن مساوی با معصوم بودن نیست و امکان خطا و اشتباه از هر کسی می‌رود، و به میزانی که تقوای بیشتری داشته باشد، خطای کمتری از او سر می‌زند.
 
 باید دانست که تمام این سخنان، بعد از آن است که بپذیریم، تقلب کردن در امتحانات، خلاف و اشتباه باشد (که خود مطلبی مفصل می‌طلبد). 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 9 دی 1398 | 17:43 | نویسنده : مهدی صیادی |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.